Pagina's

zondag 6 februari 2011

Rode poon met couscous en paprikasaus


Toen ik vorige week slibtongetjes ging halen bij de visboer, viel mijn oog op enkele receptenkaartjes van Libelle lekker! Eentje ervan leek me wel lekker: Rode poon met couscous en paprikasaus. Het resultaat was geslaagd en daarom deel ik het recept graag met jullie!

Nodig voor 4 personen (volgens het receptenkaartje):

- 600 gr rodepoonfilet (de visboer fileert de visjes met plezier)
- 250 gr couscous
- 1 kleine courgette
- 1 rode paprika
- 1 tomaat, gepeld, ontpit
- 1 sjalot
- 1 bokaaltje gegrilde paprika's (200 gr)
- 2 el gekonfijte citroenen
- 50 gr rozijnen
- 1/2 dl room
- 3 dl gevogeltebouillon
- munt
- koriander
- bladpeterselie
- harissa
- kurkuma
- ras-el-hanout
- kaneel
- olijfolie

De couscous
Snipper de sjalot. Snij de paprika, courgette en tomaat in blokjes. Stoof de sjalot in olijfolie. Doe er de courgette, paprika, tomaat, gekonfijte citroen en rozijnen bij. Kruid met kurkuma, harissa, ras-el-hanout en kaneel. Overgiet met 2 dl bouillon en laat gaarsudderen. Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Hak de munt, koriander en peterselie. Vermeng ze met de warme couscous en de gare groenten.

De paprikasaus
Snij de gegrilde paprika's in reepjes. Fruit ze in wat boter. Doe er 1 dl gevogeltebouillon en de room bij, laat even inkoken. Mix de saus glad. Kruid met peper en zout.

De vis
Bak de vis goudbruin in olijfolie en boter. Kruid met peper en zout.

Serveer de vis met de couscous en de paprikasaus.

En dan nu de vereenvoudigde -ik heb op een week-avond niet zo heel veel tijd- versie. Laat de courgette, de gekonfijte citroenen en de rozijnen voor wat ze zijn. Koop de gekruide couscous van Delhaize (zie foto), waardoor je ook de harissa, kurkuma, ras-el-hanout en kaneel niet hoeft te gebruiken.  Verder volgende ik het recept en het resultaat was heerlijk, kijk maar:


Bon appétit!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...